7. MUNTENIA CENTRALĂ
(BAZINUL INFERIOR AL DÂMBOVIȚEI)
7.3. Aspectul cultural Străulești
[continuare§]
[p. 118]
Dintr-un grup de situri aflate la nordul Bucureștiului actual, mai exact la marginea sa, începem cu unul vehiculat în general sub numele de Străulești-Măicănești[49]
(sau doar Străulești), la est de podul Străulești, pe dreapta Colentinei,
în cartierul Bucureștii Noi. Așezarea de secol VI suprapune aproape perfect o așezare de secol IV[50],
fapt important în realocarea unor piese sau complexe.
Raportul amintește 9 bordeie puțin adâncite, de formă rectangulară dar nu foarte regulată,
cu dimensiuni între 3 x 2,5
și 4 x 3,5 m, cu cuptoare în colț cruțat
(unele construite parțial în afara
perimetrului, respectiv 4;
un caz cu două cuptoare, din care al doilea
rotund, scobit în perete) și nu
mai puțin de 5 cuptoare în aer
liber; aceste cuptoare sunt neobișnuit
de multe iar datarea loc în secolul VI este total incertă (doar unul
se află în perimetrul ocupat de locuințe, patru nu au avut nici un fel de inventar
iar al cincelea
[p. 119]
doar patru fragmente
modelate manual, care ar putea fi la fel
de bine din sec. IV[51]).
Ar mai fi
de adăugat existența unei tave mari
(pentru uscat cerealele), absența gropilor menajere și a depunerii antropice pe nivel,
lipsa unor refaceri care să indice o așezare mai îndelungată și probabila părăsire
în ordine a așezării, care posedă un inventar restrâns.
În așezare au fost
găsite, pe nivel
(pe cel de secol IV, practic!), două monede de la Justinian, respectiv un hemifollis din 538 și un follis nedatat,
cu circulație până în 565, nu
atât de uzate cât spune autoarea[52].
Cele două monede ar data așezarea cel mai
devreme la jumătatea secolului și cel
mai târziu în deceniile 7-8. Împrejurarea este interesantă nu numai prin extrema
raritate a pieselor numismatice găsite prin săpătură arheologică,
pentru această epocă (dar, din nefericire, nici una cu un context clar), dar și prin
factura inventarului arheologic; la Străulești-Măicănești
cele două specii tehnice majore, ceramica lucrată la roată și cea modelată
manual, se află la relativă
paritate. Dacă se acceptă datarea după monede[53], toate siturile bucureștene importante s-ar data, prin consecințe, în ultimul sfert
al secolului al VI-lea sau mai târziu (acest
mai târziu e greu acceptabil), rămânând sub semnul întrebării ce s-a întâmplat în centrul
Câmpiei Muntene în prima jumătate a secolului al VI-lea (ca să nu mai vorbim
de sec. V...). Ipoteza că monedele datează direct așezarea este de reținut, însă personal cred că sunt
pierdute după încetarea funcționării locuințelor.
Ceramica așezării se bucură de lungi descrieri[54]
dar de o ilustrare dezamăgitoare, numai cu fotografii (reproduse așa cum se întâmpla...). Cunoaștem numai 7 forme întregi, care se împart, cu ochiul liber, în următoarele
categorii: ceramică lucrată cu roata, cu morfologie post-romană generică[55];
ceramică lucrată cu mâna, cu (a) forme înalte, de tradiție dacică[56],
sau care (b) imită formele lucrate la roată[57]
și (c) un tip cu morfologie
primitivă, cu înălțime superioară foarte mică, precum ceramica
slavă, însă cu margine modulată puternic și cu un picior masiv, cu talpă înaltă, cu execuție foarte neîndemânatică și profil interior ogival (practic fără analogii)[58].
Ar mai fi
de adăugat câteva lucruri, atât cât
permite ilustrația. Decorația ceramicii lucrate la roată este în general sobră, simplă și
liniară[59].
În două cazuri
decorul în val este realizat
cu un vârf simplu, ceea ce amintește
ceramica sud-dunăreană, iar pe unul
din aceste exemplare se văd caneluri toate elemente care sugerează perioada de început a culturii Ipotești-Cândești. Roata folosită este una
rapidă, iar pasta este cea obișnuită,
cu mult nisip, chiar cu pietriș mare[60],
iar cioburile pisate se găsesc ocazional la ambele specii tehnice[61].
Despre ceramica lucrată cu mâna se poate spune că
este uneori decorată, fie cu val, fie cu o cruce între două
X-uri[62].
Există și o oală cu toartă (ca pe toate marile
situri, cel puțin un exemplar), există și tipsii (neilustrate),
dar și o ciudățenie numită vas-fructieră cu
piciorul concav[63]
(tot fără ilustrație).
[p. 120]
O caracteristică a sitului sunt vasele mari de provizii
specifice siturilor timpurii, cu resurse mai mari. Fără a uita de riscul
confuziilor cu vasele de provizii ale așezării de sec. IV, să notăm că și aici
avem o locuință B.15 care pare să concentreze resursele comunității; în
acest complex s-au găsit rămășițe de la trei exemplare, estimate la 100 de
litri[64],
cât și o amforă[65].
Este regretabil că nu cunoaștem dimensiunile reale ale vaselor întregibile, de
la care am fi obținut un criteriu indirect de datare.
Situația sitului de la Străulești-Măicănești este dintre
cele mai complicate. Monedele găsite pe suprafața așezării recomandă o datare
care intră, mai mult sau mai puțin, în a doua jumătate a sec. VI, dar toate
celelalte indicii care le oferă inventarul sugerează o etapă mai de început a culturii
Ipotești-Cândești. Iată o dilemă din care nu vom scăpa ușor!
aspectul Străulești, comentariu la:
MAI
DEPARTE Alte așezări bucureștene
§ Această parte
nu constituie, în original, un subcapitol distinct; § 7.3., având dimensiuni
mari, a fost împărțit, pentru ca fișierele să se deschidă mai ușor.
[49] CONSTANTINIU 1965 b.
[50] CONSTANTINIU
1965 a; autoarea sugerează o datare mai târzie, eventual și în secolul V,
pe baza unor pretinse analogii cu o fibulă (nepublicată) de la Nichiteni (p.
155), dar o serie de fapte se opun: prezența unei fructiere lucrate de mână
(care dispare din sec. III) și a unei cățui (nu se cunosc exemplare mai târzii
de sec. IV), absența surselor de foc din locuințe; ponderea relativ mare a
ceramicii lucrate cu mâna (cca. 30%) presupune o datarea mai timpurie (la
începutul secolului IV) și nu mai târzie (DIACONU G.
1977).
[51] Alocarea acestor complexe secolului al IV-lea are sens,
fiindcă locuințele nu aveau cuptor la interior.
[52] Piesele se pot citi chiar într-o fotografie prost
reprodusă, v. CONSTANTINIU 1965 b,
p. 189, fig. 93. Cele două monede se pot totuși data (OBERLÄNDER
2000, p. 209), din 539, respectiv 545.
[53] În mod absolut bizar, la finalul raportului (CONSTANTINIU 1965 b, p. 189)
autoarea datează așezarea larg, în secolul VII, poate chiar la începutul sec.
VIII (!).
[54] CONSTANTINIU 1965 b, p. 183-187.
[55] CONSTANTINIU 1965 b, fig. 83/1, 2, cu înălțimea ceva mai
mare decât diametrul median, care se află aproape la jumătatea înălțimii, cu
proporții asemănătoare între diametrul la gât și la bază, cu margine bine modulată, cu decor striat
pe jumătatea superioară)
[56] CONSTANTINIU 1965 b, fig. 85/1-3.
[57] CONSTANTINIU 1965 b, fig. 85/4.
[58] CONSTANTINIU
1965 b, fig. 89. Recipientul a fost exceptat, din neatenție, din seria morfologică a Câmpiei Române
(discutată în special la capitolul 10), fapt fără consecințe fiindcă, repet,
vasul nu are nici un fel de analogii.
Factura de unicat mă face să-l suspectez că aparține altui orizont cronologic
(sec. IV?) sau chiar cultural (sarmați?). Piese la fel de grosolane se cunosc
pentru secolul al IV-lea (de ex. la Giulești-Sârbi LEAHU
1963, fig. 58/1)
[59] Cu excepția fig. 87/2, tip pe care l-am întâlnit însă și
în contexte foarte timpurii, cu este cel de la Copăceanca.
[60] Vizibil și pe fotografii, de ex. fig. 83/2, 4, 84/ 1-8.
[61] CONSTANTINIU 1965 b, p. 182; în special la cea de tip
arhaic.
[62] Trebuie să credem raportorul pe cuvânt, fiindcă în
ilustrație (fig. 85/2) nu se vede nimic.
[63] CONSTANTINIU 1965 b, p. 183.
[64] Probabil exagerat, CONSTANTINIU 1965 b, p. 185; unul,
întregit de jumătate, este ilustrat la fig. 90 (v. vol. III, pl. LXXIII/146).
[65] Respectiv fragmente semnificative din jumătatea
superioară (fig. 83/5); atât cât se poate face o analogie după o poză
nefericită, tipul cel mai apropiat (OPAIȚ 1996,
p. 92-94, fig. 35/3) este de la Telița Valea Morilor, un tip la rândul său fără
analogii și cu datare discutabilă, oricum prin secolul IV (BAUMANN 1995); tipul cel mai asemănător la Capidava
(OPRIȘ 2000, cat. 9-15, tipCartage LR
1; asemănarea este însă foarte aproximativă), databilă deci în contextul
lotului din corpul de gardă, la 559). Nu am găsi analogii la Iatrus. A se
observa însă asemănarea din preajma identității cu fragmentul de amforă
descoperit în așezarea de secol IV (CONSTANTINIU
1965 a, fig. 74/3, din B.23); înclin să cred că și fragmentul discutat
aparține tot secolului al IV-lea, fiind pur și simplu rătăcit în complexul de
sec. VI.